이주봉

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    Lee, Ju-Bong
     
    Contact Information
    E-mail: jlee@kunsan.ac.kr
     
    Current Position
    Kunsan National University Associate Professor

    Research Interests
    Film theory, Aesthetics and the history of the German & Korean films, Independent films, Media Culture Studies, Regional filmpolitics

    Professional Activities
    Professor at the Kunsan National University (2008~2012.6)
    Vice chairman in the Korean Brecht-Association (2015)
    A Member of the Jeonbuk Independent Film Association (2009~2016)
    Superviser in the programming for the Independent Film Festival in Jeonju (2007~2008)
    Volunteer in the programming for the Independent Film Festival in Osnabrück Germany (2004~2006)
    International Academic Board / Korean Film Association (2017.1~)
    Volunteer in the programming for the Arthouse Lagerhalle (2004~2006)

    Publications
    Selected articles :

    German Cinema in the Era of New Millennium : Focusing on Berlin School / 2016

    The World of Tom Tykwer's Films: Focusing on Splitt Screen in "DREI" /2016
    A Study on the Image of the Television Series in the Digital Era: Focusing on the SBS Series “My Love from the Stars” / 2015
    Filmic Reflexivity in German Expressionist Film: Focused on The Cabinet of Dr. Caligari and Nosferatu / 2014
    Filmic Image and the Possibility of Local Culture: Focusing on Gunsan’s Image in “CHRISTMAS IN AUGUST”(Jin-Ho Hur) / 2013
    The Filmic Reflexivity in "MOTHER"(Joon-Ho Bong): Focusing on Close-Up and Human Face / 2013
    Football World Cup and the Cultural Identity in Germany: Focused on the Film “DEUTSCHLAND, SOMMERMÄRCHEN” of Sönke Wortmann / 2012
    Football World Cup and the German Society in Sönke Wortmann's “DAS WUNDER VON BERN” / 2010
    Hans-Christian Schmid and Contemporary German Film: Focusing on <Sturm>(2009) / 2010
    The Aesthetic of Horror: Focused on the Expressionism Film F.W. Murnau's “NOSFERATU” / 2009
    A Study on the Filmdramaturgie: Focused on Wolfgang Becker's “GOOD BYE, LENIN!” / 2009
    A Study on the Realism Style: Focusing on Hans-Christian Schmid's “REQUIEM” / 2008
    A Study on Film as a Medium in the Context of the social political Phenomenon: Focused on Rainer Werner Fassbinder's “DIE EHE DER MARIA BRAUN” / 2008
    The Film as a 'Dream Factory': Focusing on Tom Tykwer's “LOLA RENNT” / 2007  

     

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    이주봉
     
    연락처
    E-mail: jlee@kunsan.ac.kr
     
    소속 · 직책
    군산대학교 교수
    현대영화연구소 공동연구원
     
    연구분야
    영화이론, 한국영화 및 독일영화의 역사 및 미학, 독립영화 연구, 미디어문화 연구, 역영화정책
     
    경력
    군산대학교 교수 (2008 – 현재)
    한국브레히트학회 부회장 (2015 – 현재)
    (사)전북독립영화협회 이사 (2009 – 2016)
    전북독립영화제 프로그래머 (2007 – 2008)
    독일 오스나브뤽 독립영화제 프로그래머(명예직) (2004 – 2006)
    독일 오스나브뤽 예술영화관 프로그래머(명예직) (2004 – 2006)

    연구업적
    논문 :

    뉴밀레니엄 전환기의 독일영화: 베를린파 영화를 중심으로 / 2016

    티크베어의 영화세계 - <쓰리>의 분할화면을 중심으로 / 2016
    디지털 시대 텔레비전 드라마의 매개 전략: SBS 드라마 <별에서 온 그대>의 에필로그 영상을 중심으로 / 2015

    영화미디어의 주체효과와 자기반영성: 표현주의 영화 <칼리가리 박사의 밀실>과 <노스페라투>를 중심으로 / 2014

    영화에 나타난 공간이미지와 지역문화의 가능성: <8월의 크리스마스>에 나타난 군산이미지를 중심으로 / 2013

    <마더>에 나타난 영화의 성찰성 - 클로즈업과 얼굴을 중심으로 / 2013

    독일 사회 속 축구월드컵과 문화정체성: 다큐멘터리 영화 <독일, 여름동화>와 2006년 월드컵 국면 언론보도를 통해 본 독일 사회의 민족주의적 태도 연구 / 2012

    영화매체에 나타난 축구월드컵과 독일사회의 변화 양상 - 죈케 보르트만의 영화 <베른의 기적>을 중심으로 / 2010

    한스 크리스티안 슈미트와 현대 독일영화-최근작 <스톰> (2009)을 중심으로 / 2010

    표현주의 영화 <노스페라투>에 나타난 공포의 미학 / 2009

    플롯과 캐릭터 관계로 본 영화의 드라마투르기 : <굿 바이, 레닌!>을 중심으로 / 2009

    리얼리즘 영화 스타일의 한 경향에 대하여 : 한스 크리스티안 슈미트의 영화 <레퀴엠>을 중심으로 / 2008

    정치·사회적 현상 이해를 통한 영화매체 이해 : 파스빈더의 영화 <마리아 브라운의 결혼>을 중심으로 / 2008

    꿈공장으로서 영화: 티크베어의 <롤라 런>을 중심으로 / 2007